:
Суспільне – більше, ніж телебачення. Це – підхід

Суспільне – більше, ніж телебачення. Це – підхід

20 жовтня 2015

В ефірі Ісландського суспільного мовника переважає класична музика і при цьому він утримує перші позиції серед переглядів, більшість європейських суспільних мовників працює для інформаційного наповнення своїх каналів, а в українського суспільного буде свій симфонічний оркестр!

Саме про майбутнє українського суспільного, яке нині створюється на базі Національної телекомпанії України, говорив її генеральний директор Зураб Аласанія під час лекції для майбутніх українських та німецьких журналістів. Студенти Дортмундського технічного університету слухають курс про українські медіа, тому приїхали подивитися, чим живе наше медіа середовище. Серед усього вони зацікавилися і процесом створення Національної суспільної телерадіокомпанії України. До них на лекції приєдналися студенти першого року навчання Могилянської школи журналістики.

Переважно про структуру новоствореного суспільного мовника, взаємодію з обласними телерадіокомпаніями йшлося на початку розмови. Попри шлейф державного каналу-рупора влади, зміни, що відбулися від початку переходу до нового формату, не помітити – складно.

"Телеканал зараз називається UΛ:Перший, звучить як "ю а перший", а не "ю ей". Більшість людей так говорить, а ми поєднали це із значенням "you are – Перший". Ми кажемо людям, що вони є Перший, це – їхнє і для них", – розповів Зураб Аласанія.

Зараз компанія разом зі працівниками вчиться працювати по-новому. Від суспільного змін вимагає аудиторія – до того ж, швидких, наслідки яких будуть помітними уже завтра. Забравши з ефіру проекти низької якості, телеканал втратив звичну аудиторію, а тепер намагається привернути до себе нову. UΛ:Перший не робить цього швидкими методами – показуючи те, що одразу "ковтнуть" глядачі. Незважаючи на комерційні рейтинги – вони суперечать принципові функціонування суспільного мовника – телеканал створює власні проекті, розмовні студії, завдяки гранту міжнародної організації BBC Media Action зняв молодіжний веб-серіал "5 baksiv.net" і продовжує шукати формати, які будуть цікавими різним глядачам.

"Ми шукаємо баланс між гарними і розумними, – сказав Зураб Аласанія. – Скільки давати в ефірі розваг, а скільки того, що дійсно має піднімати націю. У таких ситуаціях з’являються суперечки: одні вважають, що потрібно 15% "розумного", інакше ми будемо нудними і нікому не потрібними, а решта має бути розважальна – наприклад, спортивні проекти або класні шоу власного виробництва. А дехто каже: "Не вважайте глядачів тупими! Все наповнення повинно бути інтелектуальним. Людям таке потрібно". Це також дуже добрий шлях, тому що перевиховувати зараз треба нас усіх".

Із того, що нині має НТКУ було вирішено зробити два основних телеканали UΛ:Перший і UΛ:Культура. Один – швидкий, інформаційний, з акцентом на трансляції, інший – створений для того, щоб глядач міг подумати про те, що уже повідомили на першому. Це оптимальна модель для України, на формування якої вплинув й іноземний досвід, з яким мали можливість знайомитися працівники телекомпанії у відрядженнях за кордоном та під час майстер-класів у НТКУ.

"Поки що наші друзі з Європи сумніваються, чи зможемо ми досягти бажаного, – зауважив очільник UΛ:Перший. – Це така ситуація: десь там тоне хлопчина, а вони стоять і кажуть: "Так-так, ми дивимося, чи зможеш ти випливти". Вони стоять на березі і витрачають шалені гроші на рушники і чай на випадок якщо хлопчина випливе. А щоб подати руку – ні. Ми без претензій – нам ніхто не мусить допомагати. Зможемо – зробимо!"

Як команді UΛ:Перший вдасться досягнути поставлених цілей? Яким уже незабаром буде наповнення суспільного? Як фінансуватиметься у подальшому? Чим привертатиме мовник аудиторію в інтернеті та чи зміниться законодавство щодо українського суспільного? Саме ці запитання цікавили студентів під час зустрічі й саме вони розставили головні акценти її фіналу.

"Ми вже є, але нас ще не існує" – слова, що точно окреслюють нинішній стан. Майбутня НСТУ ще не має цілісної структури, що забезпечить повноцінну діяльність суспільного мовника, проте уперше за довгі роки існування телекомпанія матиме повноцінне рекламне промо. Ще немає змоги знімати власного кіно, але в ефірі виходять іноземні фільми мовою оригіналу та у перекладі. Нині не налагоджена до кінця система співпраці з радіо та регіональними телерадіокомпаніями, але у перспективі для цього будуть всі необхідні умови. Саме зараз компанія концентрується на тому, що має, і намагається рухатися в одному обраному напрямку.

Читайте також: