:
Бездоганний спів довжиною у 85 років

Бездоганний спів довжиною у 85 років

01 грудня 2017

Цієї суботи, 2 грудня, Академічний хор імені Платона Майбороди Національної радіокомпанії України святкує поважну річницю – 85 років творчої діяльності. Про історію, найцікавіші моменти творчості та плани на майбутнє ми розпитали у Юлії Ткач – художньої керівниці та головної диригентки хору.

Юліє, розкажіть, як давно Ви працюєте в хорі?

Я прийшла працювати у хор Українського радіо в 2003-му. До цього складала тут аспірантський іспит. Згодом мене запросили на посаду хормейстера, на якій я працювала з 2003-го по 2010 рік. Тоді керівником був народний артист України Віктор Петрович Скоромний, який творив із хором 25 років. Він дозволяв мені робити записи та виступати з хором у якості диригента. Мій перший фондовий запис викликав неабияке схвалення, і коли у 2010 році Віктора Петровича запросили стати керівником Національної капели бандуристів, мені запропонували посаду художнього керівника хору. Для мене це стало шоком. Але, порадившись з родиною, я погодилася на пропозицію.

Хору85 років. Розкажіть про найцікавіші факти з історії колективу.

Історія хору справді вражає. Перші згадки датуються 1931 роком. Це – ціла школа Українського радіо, що є справжнім національним надбанням. За час своєї діяльності хор співпрацював із багатьма найвідомішими українськими та світовими диригентами й композиторами. Перше, що спадає на думку з історичних фактів, це фільмографія хору Українського радіо – стрічки, які озвучив наш колектив. Серед них твори, на яких зростали цілі покоління: "В бой идут одни старики", "Два роки над прірвою", "Киянка", мультфільм "Капітошка" тощо. Дуже цікавою є історія хору часів війни, коли його було евакуйовано у Саратів. Саме в цей період відомий український композитор Борис Лятошинський спеціально для хору Українського радіо записав 15 українських народних пісень у власній обробці.

Як змінилася робота хору за період вашого керівництва?

На думку музичної еліти України, хор змінився у кращу сторону. Відбулося професійне зростання, змінився репертуар: це і духовна музика, і кантатно-ораторіальні полотна. Хор працює як студійний колектив, а спів на мікрофон – це особливий, польотний звук, дуже тонкий та інтонаційно чистий. Це особливий вид творчості – записи залишаються на десятиріччя, тож від нас вимагають бездоганного виконання. Хор також розширив свою концертну діяльність. Ми брали участь в усіх міжнародних престижних фестивалях, не лише на теренах України, але і за кордоном, навіть побували у Північній Африці. Оскільки хор Українського радіо – професійний творчий колектив, переважно нас запрошували у якості почесних гостей на фестивалі та конкурси. Утім, на міжнародному конкурсі-фестивалі "Хайнувка-2015" у Польщі ми посіли перше місце. Під час заходу був присутній уряд країни і президентові Польщі наскільки сподобався хор Українського радіо, що він запросив нас взяти участь наступного року в інавгураційному концерті. А ще через 9 місяців неочікувано для нас приємно вразив – подарував диски із нашими записами.

Крім того, колектив омолодився – і духом, і фізично. До нас приєдналися п’ятеро юних учасників, які потрапили до нас одразу після консерваторії. Особливістю професійного колективу є те, що у нас працюють люди виключно з вищою освітою. Ми працюємо над надзвичайно важкими творами, з різними клястерами, мелодійними, гармонічними та ритмічними нашаруваннями, а для цього потрібна суттєва музична підготовка.

Зараз хор Українського радіо – це високопрофесійний колектив, що має найбільшу в Україні багатонаціональну аудиторію. Тепер він звучить на радіо і телебаченні, й не лише українському, але і за кордоном. Я навіть не знаю, де він більш популярний! Справа в тому, що потужних капел в Україні всього дві – хор Українського радіо та Національна капела "Думка". Це два колективи, які можуть виконувати хорову музику, великі полотна, хорові мініатюри. Наш хор виконує музику від 14 до 21 сторіччя в усіх жанрах та напрямках, має неймовірну велику історію і потужні виконавські традиції.

Чи змінилася діяльність хору із початком реформ суспільного мовника?

Безумовно! Радує те, що ці зміни – позитивні. Нещодавно ми взяли участь у святкуванні Дня працівників телебачення, радіо та зв’язку, яке відбулося в приміщенні телецентру на Мельникова, 42. Після виступу всі були просто у захваті – говорили про це прямо під час заходу і телефонували опісля нього з коментарями. Ми відчули, що у нас тут є друзі, тож тепер розраховуємо на тісну співпрацю.

26 жовтня відбулася презентація нового проекту "Radio hoir_UA". У пресі писали, що хор отримав свій розвиток у сучасному форматі. Це продиктовано зокрема і створенням суспільного мовника, а також підбором та подачею репертуару, омолодженням колективу. У нас є дуже велике бажання працювати – завзяття до праці. Зараз нас почали запрошувати до участі у різних програмах, наприклад "Фольк-music", "Лайфхак". Нещодавно телеканал UA:ПЕРШИЙ здійснив зйомку нашого концерту і незабаром покаже в своєму ефірі як продукт суспільного мовника. Відчувається велика підтримка з боку Суспільного, а це окриляє і надихає на нові звершення. А ще, під час новорічного привітання Президента хор виконуватиме гімн України.

Скільки наразі учасників у хорі?

Коли я тільки починала працювати, то у колективі було 64 учасника, але через оптимізацію скоротили 13 ставок. Це погано, адже кожен жанр має свою межу: для кожного жанру має бути 17-18 людей, щоб це був монолітний звук. Адже хорова специфіка у ансамблюванні – треба підбирати голоси так, щоб це звучало потужно, особливо якщо мова йде про великі твори. Наразі, за підтримки професійних спілок та громадських організацій, почався процес повернення ставок – уже повернули дві. Сподіваємося, що цей процес продовжиться.

Розкажіть детальніше про робочий процес. Як часто відбуваються репетиції?

Щодня ми працюємо у дві зміни. Людський голос – це унікальний інструмент, на який є норми. Він повинен працювати не більше чотирьох годин, що визначено профспілками та світовими нормами, а також інституцією охорони голосу, яка ретельно за цим стежить.

У нас дуже насичений робочий графік, оскільки ми розширили нашу діяльність участю у різних телевізійних шоу.

Хор Українського радіо є учасником багатьох міжнародних фестивалів та конкурсів. Які найцікавіші гастролі були за період вашої співпраці з колективом?

Нещодавно у нас було турне по Європі, де хор виступав спільно з оркестром. Коли у Іспанії ми виконували "Реквієм" Моцарта, то, попри всі норми етикету, іспанська королева спустилася до сцени та висловила своє захоплення артистам.

Також запам’яталася ексклюзивна та екзотична поїздка до Північної Африки. Концерти відбувалися у старовинних амфітеатрах, де ще збереглися решітки для диких звірів. У місті Ель-Джем глядацька публіка склала 35 тисяч осіб! Досі не вистачає слів, щоб описати враження від іншої культури та вдячності аудиторії, адже не дивлячись на те, що європейська культура для них далека, вони сприйняли наш спів на ура.

Хор виступав у найкращих залах Європи. Коли ми працюємо з оркестром, я не диригую, а стаю слухачем. Так було і у Варшавській філармонії. Я заворожено слухала виступ, і це було просто неймовірно! Мені дуже прикро, що в Україні немає таких залів для виступів. Рівень хору вражаючий, тому хочеться підіймати на щабель вище відношення до класики в Україні, починати з виховання молоді саме на класиці: вона дає інший рівень свідомості та роботу мозку, а також загальну культуру та геть інакше налаштовує мислення.

Які у хору плани на майбутнє?

Грандіозні. Є велике бажання творити тут і зараз, в Україні, у Києві. 2 грудня у Національній філармонії відбудеться визначна подія – ми святкуватимемо 85-річчя хору. Генеральним планом є активний розвиток проекту "Radio hoir_UA". На 21 грудня заплановано другий концерт у рамках цього проекту, у якому візьме участь Національний академічний духовий оркестр України.

У 2018 році на нас чекає дуже щільний графік щомісяця. Ми будемо влаштовувати концерти, з’являтися у прямих ефірах на радіо й телебаченні, обов’язково проводити записи, зокрема і запис великого монументального твору, а також займатися афішами та рекламою у соціальних мережах.

Читайте також: