:
Кулінарне реаліті-шоу – це експеримент для Суспільного, – Олександр Дмитренко

Кулінарне реаліті-шоу – це експеримент для Суспільного, – Олександр Дмитренко

22 грудня 2017

Як за дві години підготувати вечір у своєму національному стилі аби розказати про країну, якою пишаєшся? Чим пригостити, як прикрасити, що подарувати гостям? П’ять учасників з п’яти різних країн зберуться в одному місці, щоб перетворити його на острівець своєї культури. П’ять незабутніх вечорів, п’ять харизматичних героїв, п’ять яскравих кулінарних подорожей – у новому реаліті-шоу Суспільного "Країна на смак".

Перші два випуски нового проекту UA: ПЕРШИЙ покаже у середу, 27 грудня, о 09:40. Шоу виходитиме у ранковому ефірі до суботи. А у неділю, 31 грудня, розпочинаючи з 15:00, можна буде передивитися усі п’ять випусків "Країни на смак" підряд.

У проекті взяли участь харизматичний грузин Серго, прямолінійна українка Людмила, емоційна і саркастична Арина з Білорусі, відкритий вірмен Тигран та аристократична естетка з Латвії Еліта. Підтримує учасників, допомагає і модерує те, що відбувається на знімальному майданчику, ведучий – учасник гурту "Танок на майдані Конґо" і відомий український шоумен Фоззі. У фінальному, п’ятому випуску глядачі дізнаються ім’я переможця цієї кулінарної битви, якого шляхом голосування визначать учасники проекту.

Про ризик запуску проекту, важливість експериментів, джерела фінансування, а також проблеми, що виникали під час зйомок, виконавчий продюсер кулінарного реаліті-шоу "Країна на смак" Олександр Дмитренко розповів в інтерв’ю.

Олександре, суспільний мовник раніше ніколи не робив реаліті-шоу та ще й на кулінарну тематику. Розкажіть, як виникла ідея проекту "Країна на смак"?

Кулінарне реаліті-шоу – це справді експеримент для Суспільного. У проекті взяли участь п’ятеро учасників з різних країн – України, Білорусі, Грузії, Вірменії та Латвії. Ідея шоу не нова – учасники щодня збираються на вечерю, а один із них стає господарем застілля. Він готує свої національні страви, декорує та прикрашає кімнату у національному стилі і придумує розваги для гостей – інших чотирьох учасників шоу. За умовами участі кожен може взяти собі помічника – будь-кого з решти учасників. Після п’яти таких вечерь учасники голосують і визначають переможця шоу, який отримує оплачений гастро-тур у будь-яку з країн-учасниць проекту.

Давайте на чистоту – на кожному кроці менеджмент НСТУ говорить про гостру нестачу коштів на виробництво контенту, а шоу подібне до "Країни на смак", напевне, вимагає значних фінансових вливань. Звідки гроші?

"Країна на смак" – це міжнародне реаліті-шоу, яке дійсно потребує значних коштів, тому ми робили його у партнерстві з Європейським фондом підтримки демократії (European Endowment for Democracy, EED). У них є спеціальна програма з підтримки суспільних мовників, куди можна подати свій проект і отримати грантове фінансування. Ми подавали на пітчинг декілька ідей, але переміг проект "Країна на смак". Згідно з умовами цієї програми від EED, ми повинні виробити контент, який має підходити як нам самим, так і всім країнам, які близькі нам по духу, наприклад, пострадянським країнам, країнам Балтії тощо. Ми мусили зробити настільки якісний контент, щоб його затвердив Європейський фонд підтримки демократії, і щоб його могли показати у себе суспільні мовники інших країн. Тому перед нами стояло завдання зробити якісне шоу, яке було б цікавим як для українців, так і для представників інших країн.

У проекті брали участь представники п’яти різних країн, як вони розуміли один одного, якою мовою спілкувалися?

Учасники спілкувалися переважно російською мовою, оскільки лише нею вони усі більш-менш володіють на достатньому для розуміння рівні, хоча, звісно у кожного свій неповторний акцент. Зважаючи на той факт, що нещодавно набрав чинності закон "Про державну мову", який зобов’язує транслювати усі фільми, програми та серіали українською мовою, а репліки іншими мовами озвучувати чи субтитрувати державною, ми зробили дубляж. І, щоб не втратити колорит, жарти і прикольні фішки наших учасників, зробили дублювання як в кіно – кожного учасника, озвучував окремий актор, який підбирався спеціально під характер героя. Також ми намагалися художньо адаптувати текст перекладу, щоб максимально зберегти автентичність наших учасників. Але ми вирішили показати глядачам UA: ПЕРШИЙ дві версії шоу. Першу в оригіналі – без українського перекладу з субтитрами – можна буде побачити у передноворічний тиждень, починаючи з 27 грудня. А у неділю, 31 грудня, у денному ефірі ми покажемо усі п’ять серій проекту з українським дублюванням. Тож наші глядачі зможуть оцінити обидва варіанти і залишити нам свої відгуки, які ми обов’язково візьмемо до уваги у своїй подальшій роботі.

А чим реаліті-шоу на Суспільному відрізнятиметься від собі подібних на комерційних телеканалах?

Зазвичай всі реаліті-шоу – кулінарні чи сімейні – так чи інакше роблять акцент на "жовтизну", конфлікти, скандали. Ми свідомо відійшли від моделювання історій і прописаного сценарію. Скажу більше – це була одна із вимог наших партнерів з EED. Тобто ми покажемо життя героїв таким, яким воно було насправді.

Тобто у проекті немає жодного конфлікту?

Звісно є. Ми намагалися відійти від "жовтизни", але у реальному житті неможливо обійтися без конфліктних ситуацій, навіть, якщо вони не прописані у сценарії. Наприклад, ми дуже хвилювалися, бо на першій програмі зароджувався конфлікт між представниками Вірменії та Грузії. Але, дякувати богу, вони обернули цю ситуацію на жарт і все обійшлося. Є приховані конфлікти між учасниками, але ми їх не дотискали, як зазвичай роблять на таких шоу. Тим не менше, можу вас запевнити, що шоу тримає до самого кінця.

А як ви обирали учасників шоу?

У кожній з країн-учасниць ми проводили кастинги. Це також був для нас своєрідний виклик. Бо, як проводити кастинг в Україні нам зрозуміло, а от як це робити в інших країнах – велике питання. Наші редактори їздили в усі ці країни, проводили інтерв’ю. Наприклад, у Білорусі, на останній етап кастингу прийшли близько 250 чоловік, які перед цим були попередньо відібрані за заявками. В інших країнах було менше бажаючих, але теж багато людей подали заявки на участь. Редакторська група відбирала учасників за типажами, характерами, харизматичністю, креативністю. Також ми виходили з того, як саме учасники планували презентувати свою країну, якими стравами здивувати тощо. Можливо я вас здивую, але кулінарні здібності не були першочерговою вимогою до кандидатів. Дивилися на все в комплексі – яскраві типажі та характери, вміння креативно представити себе й свою країну і хоча б мінімальні кулінарні навички.

Окрім того, у нас було завдання – не потрапити у стереотипи і максимально відійти від шаблонних уявлень про кожну країну. Наприклад, якщо ми говоримо про білорусів, то вони обов’язково мусять готувати щось із картоплі. Це стереотип. Учасниця з Білорусі сказала, що вони в принципі дуже рідко їдять картоплю, бо там зовсім інша кухня, про яку мало хто знає. А от у Грузії ми намагалися знайти учасника, який не говорить тости і не співає пісні, але такого майже нереально знайти. Тому наш учасник – типовий грузин, якими ми їх собі уявляємо – гостинний, з тостами, з розвагами.

Учасники шоу познайомилися на знімальному майданчику, чи були знайомі раніше?

Ні, за задумом вони мали зустрітися лише під час зйомок і пережити всі етапи знайомства та "притирання". Кожного учасника зустрічали окремо, хоча вони прилітали майже водночас. Ми розселили їх по різних готелях. Звісно, потім вони обмінялися контактами, але у першому випуску всі наші герої побачили один одного вперше.

А з якими проблемами ви стикнулися під час зйомок?

Буквально за два тижні до старту зйомок ми дещо змінили формат – відмовилися від будинку, де планували знімати, і перейшли в студію. Це призвело до певних організаційних і технічних накладок. Друга проблема – це учасники. Вони всі дуже своєрідні – зі своїми примхами, забаганками, характерами. Наприклад, ми ледь не втратили одного з героїв посеред проекту – у нього не вийшло приготувати страву, він рознервувався і збирався поїхати додому, але обійшлося. Хоча у договорі прописані штрафи, але, якщо людина захоче піти, ти з цим нічого не вдієш. Також треба зважати на те, що майже для всіх учасників це був перший досвід роботи перед камерами, що трохи відобразилося на їхній поведінці.

Чому вирішили ризикнути і зробити це шоу, зважаючи на відсутність досвіду виробництва проектів такого масштабу?

Дійсно, у суспільного мовника невеликий досвід у виробництві реаліті-шоу, тим більше міжнародних, ми тільки освоюємо цей шлях. Тому ми просто зобов’язані були використали цей шанс, як можливість перевірити свої сили і зрозуміти, чи може Суспільне у подальшому братися за такі великі і складні проекти. Окрім того, для нас це був виклик – зробити настільки якісну програму, щоб вона задовольнила Європейський фонд підтримки демократії, і щоб вони взяли її у свою базу вільного обміну контентом.

Ви задоволені результатом своєї роботи? Чи плануєте другий сезон проекту?

Кулінарне реаліті-шоу – це незвичний продукт для Суспільного. Для нас – це сміливий експеримент і ми дуже ризикували, коли пішли на цей крок. Але в результаті ми зрозуміли, що можемо робити міжнародне реаліті-шоу такого масштабу. Нам не соромно за цей продукт. Тепер треба подивитися, як відреагують на нього глядачі і проаналізувати, що у нас вийшло, а що ні. Після ефіру зможемо зрозуміти, наскільки подібне шоу потрібне Суспільному, чи відповідає воно нашим цінностям, що треба змінити, і чи варто продовжувати далі й знімати повноцінний сезон. Це унікальна річ, коли робиться не повноцінний сезон, а дорогий і якісний пілот, який можна протестувати в ефірі і лише після цього планувати продовження. Можна сказати, що подальшу долю проекту вирішать глядачі, які або дивитимуться його або ні, що відобразиться на рейтингу. Я вважаю, що так і має бути – спочатку пілот, потім рішення. А не так, що зняли 30 програм, а потім не знаємо, що з ними робити, тому що аудиторія не сприйняла контент. Після врахування всіх зауважень і виправлення якихось недоліків, можливо, вже навесні запустимо повноцінний сезон кулінарного реаліті-шоу "Країна на смак".

І ще важливо зауважити: якщо ми своїм проектом доведемо, що вміємо робити якісний контент, це додасть нам балів у наступних пітчингах, які проводить EED. І завдяки цьому ми зможемо запустити разом з ними інші масштабні проекти на Суспільному. Тому, to be continued…

Автор: Ганна Соловйова

Читайте також: