Як інформує «Перший Новинний» з посиланням на матеріал «РБК-Україна», аналітики паливного ринку прогнозують зростання вартості автопалива в країні. За їхніми оцінками, до кінця року ціни можуть збільшитися приблизно на 5%, а основними факторами стануть європейські санкції проти Росії, перебої в постачанні нафтопродуктів і підвищення акцизів.
На початок листопада середня вартість бензину марки A-95+ становить близько 63 гривень за літр, звичайного A-95 — 58,3 грн, A-92 — 56,8 грн, дизеля — 56,1 грн. За останній місяць ціни майже не змінилися, проте дизель подорожчав більш помітно — приблизно на 50–60 копійок.
За словами експерта Дмитра Лєушкіна, ринок вже відчуває дефіцит дизельного пального, викликаний обмеженнями на імпорт нафтопродуктів російського походження і введенням нового санкційного пакета ЄС. Це посилило тиск на європейський ринок, де постачальники активно формують запаси, що призвело до зростання оптових цін.
Аналогічну позицію висловив керівник консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн. Він зазначив, що зростання вартості в Європі спровоковано забороною імпорту палива, виробленого з російської нафти в Туреччині та Індії. Ці держави займали значну частку ринку, і їх виключення викликало ажіотажний попит.
Крім того, на ситуацію в Україні вплинули перебої з поставками зі Словаччини та Румунії, а також ремонт литовського НПЗ. Додатковим фактором стало виведення з експлуатації Кременчуцького нафтопереробного заводу, який раніше забезпечував частину внутрішнього споживання.
Експерт Юрій Щедрін, який очолює «Центр прикладних досліджень», додав, що з 1 січня 2026 року в Україні набуде чинності підвищення акцизних ставок на паливо. Цей крок, на його думку, стане основним драйвером подорожчання на початку наступного року. Також вплив має скорочення поставок з Індії, звідки Європа отримує частину нафтопродуктів.
Щедрін підкреслив, що українські мережі АЗС закладають у ціну потенційні ризики та витрати, пов’язані з логістикою. Через це вартість на заправках не знижується навіть при тимчасовій стабілізації світових котирувань нафти.
При цьому експерти не очікують значного впливу можливих відключень електроенергії на ринок палива. За словами Куюна, обсяги споживання бензину і дизеля для генераторів не здатні викликати дефіцит або помітний тиск на ціни.
За прогнозами аналітиків, подальша динаміка буде залежати від ситуації на зовнішніх ринках. Сергій Куюн припускає, що після короткочасного підвищення можливе зниження цін, приблизно на 1 гривню за літр. Юрій Щедрін оцінює майбутнє зростання помірним — до 5% в найближчий місяць, без різких стрибків.
Таким чином, експерти сходяться на думці, що український ринок палива чекає помірне, але неминуче подорожчання до кінця 2025 року. Головними причинами стануть європейський дефіцит, нові санкції, акцизна політика і скорочення імпорту нафтопродуктів з ряду країн.
Раніше ми писали про те, що в Україні знову почали дорожчати курячі яйця.
